Iconography -25 figures of Jeanne Damas / Libraryman 2019

In the expression "aesthetic canon" which structures the standard of beauty, the term "canon" refers to the idea of "rules".
These rules, however, inscribed nowhere, enact in a changing way the representation of the beauty in its dimensions certainly aesthetic but also cultural and social.
Jeanne Damas is a so called successful "It girl-model-businesswoman" who embodies many modern facets of a feminine ideal. She enjoys a popularity whose global reach could never have been considered before the modern era of social networks.
Jeanne Damas first built this image by posting pictures of her own life: her favorite objects, her way of dressing and putting on makeup—with clothes and cosmetics from her own brand.
The idea behind this series was to let Jeanne Damas re-play against a neutral background; to recreate gestures, postures, and to put back in scene elements and iconic tools that cement this public conception acclaimed by her fans and by the media. This is what ranks her as an "icon" in fashion.
The result is a study, a kind of investigation or quest for proof into the representation of the body, an enigmatic puzzle of flesh, objects and tools, which in the manner of a "cadavre exquis" brings into play the expression of these aesthetic tacit rules.
The latter borrow as much from the classical "contrapposto", the figures of "Odalisque", of those of "femme fatale" in movies holding a cigarette, or as "Pop art" references, from the presentation of the body in a clothes e-shop than from poses while taking selfies.
By bringing together these images, Iconography explains as much as it questions the elements of a popular representation of feminine beauty.
Vincent Ferrané

FR/
Dans l'expression un « canon esthétique » qui structure les standards de la beauté, le terme « canon » fait référence à l'idée de « règle ». Ces règles, pourtant inscrites nulle part, édictent de manière mouvante la représentation de la beauté dans ses dimensions certes esthétiques mais aussi culturelles et sociales.
Jeanne Damas est ce qu’on pourrait appeler une « It girl/model/businesswoman » qui a réussi. Elle incarne, par de nombreuses facettes, un personnage féminin moderne idéal (ou idéalisé). Elle jouit d'une popularité et d’une portée que seule l'ère moderne des réseaux sociaux permet d’envisager. Jeanne Damas a construit cette image en publiant elle même sur Instagram des images de sa propre vie, de ses propres objets fétiches, de sa façon de s'habiller, de se maquiller, puis de porter des vêtements et des produits cosmétiques de sa propre marque.
L’idée de cette série a été de laisser Jeanne Damas rejouer sur un fond neutre, les gestes, les postures, de remettre en scène les éléments et les objets emblématiques qui cimentent ce personnage public plébiscité par ses fans et par les médias et qui la place au rang d '«icône» de mode.
Le résultat est une étude, une « iconographie » au sens évoquant le contenu des images, une sorte d’enquête sur la représentation du corps, un puzzle énigmatique d’images de chair, d’objets et d’outils, qui à la manière d’un «cadavre exquis» mets en scène ces règles esthétiques tacites. Ces dernières empruntent autant au « contrapposto » classique, aux figures d’« Odalisque », de celles de « femme fatale » du cinéma , qu’au « Pop art » ou à la présentation du corps dans un e-shop de vêtements.
En réunissant ces images, Iconography cherche à détailler autant qu’à interroger les codes d’une représentation populaire de la beauté féminine.
Vincent Ferrané

Press Link
Vogue Paris
Phroom
Jane magazine
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